ביטוח לאומי נכות

ביטוח לאומי נכות

אדם אשר נפגע בתאונה זכאי לפנות למוסד לביטוח לאומי, הדבר מהראשון שיש לבדוק האם המדובר בתאונת עבודה אשר עדיפה מאשר נכות כללית.

ניתן לקבל פיצוי כספי על ימי היעדרות – דמי תאונה או בתאונת עבודה דמי פגיעה, פיצוי בגין היעדרות מעבודה עד תקופה של 90 ימים.

במידה ואותו נפגע לא שב לעבודה לאחר תקופה של 90 ימים ניתן להגיש בקשה לנכה נזקק או הנפגע יקבל פיצוי משכורת מלאה לתקופה שלא עבד, תביעה לנכה נזקק יכולה להיות מוגשת רק לאחר שנקבעה לנפגע נכות והוא כבר נבדק בועדה רפואית.

ניתן להגיש תביעות במגוון נושאים נוספים בינהם שיקום מקצועי אך לב העניין הוא תביעה לנכות אשר משפיעה על כל שאר הנושאים.

לאחר שמתקבלת התביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה מתקבל פיצוי בגין ימי העדרות עד 90 ימים כאמור.

במידה והנפגע לא זה לעבודתו לאחר התאונה מעבר ל-90 ימים עליו להגיש בקשה לנכה נזקק.

יכול להיות גם שתאונת הדרכים היא תאונת עבודה, אם התרחשה בדרך או חזרה למקום העבודה, או במהלך העבודה.

במקרה שמדובר בתאונת דרכים הנכות שתיקבע תחול גם בתביעה נגד חברת הביטוח של הרכב.

יש לתאם ועדות רפואיות לכל התחומים הרפואיים מהם סובל הנפגע בעקבות התאונה, למשל אורתופדיה, נוירולוגיה, תחום נפשי ועוד.

ניתוח לקבל פיצוי כספי גם בגין נכות זמנית בנוסף לעבודה מלאה ויש כפל פיצוי כספי, הנפגע עוד כרגיל ומקבל פיצוי בהתאם לנכות שנקבעה גם אם היא זמנית לדוגמא 30% למשך חודשים אז הוא יקבל 30% משכרו למשך חודשים.

לאחר תקופת הנכויות הזמניות הועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי תקבע נכות קבועה ולפי שיעור הנכות יקבע הפיצוי, אם הנכות בשיעור 9% לפחות יתקבל מענק חד פעמי ואם הנכות השיעור 20% ומעלה הנפגע יקבל קצבה חודשית.

 

איך מחשבים מענק נכות?

 

סכום הקצבה שמורכב מגובה שכר כפול אחוזי הנכות כפול 43 יהיה הסכום של המענק החד פעמי.

ניתן גם לקבל גמלה חודשית בעקבות תאונת עבודה מהמוסד לביטוח לאומי כאשר הנכות בגובה 20% ומעלה.

 

אפשרות לקבלת סכום פיצוי נוסף

לאחר שהסתיים הטיפול מול המוסד לביטוח לאומי יש לבחון הגשת תביעה כנגד המזיק או חברת הביטוח.

הכל בהתאם לנסיבות התאונה, תאונת דרכים התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח ונכות שנקבעה בביטוח לאומי תהיה הנכות לפיה ינוהל התיק בבית המשפט.

בתאונ עבודה יש ברוב המקרים תביעה נוספת כנגד המעסיק, במקרה זה יש צורך לצרף חוות דעת רפואית אשר תתייחס לשיעורי הנכות, אי אפשר לעשות שימוש בקביעת המוסד לביטוח לאומי בעת הגשת התביעה אלא רק במו״מ מול חברת הביטוח.

במרבית המקרים סכום הפיצוי התביעה כנגד המזיק תהיה גבוהה מסכום הפיצוי שיתקבל מהמוסד לביטוח לאומי.

הפיצוי הכספי יכלול רכיבי נזק שלא מקבלים בביטוח לאומי כמו למשל כאב וסבל, הפסד שכר לעתיד עד גיל פרישה במקרה ונכות אינה מעבר ל20% בביטוח לאומי, עזרת הזולת גם למי שלא זכאי לגמלת סיעוד ועוד שלל פיצויים בגין ההפסדים בפועל של אותו נפגע.

בתביעה בגין נזק שאינה תאונת דרכים יש להוכיח רשלנות של אותו גורם מזיק, לדוגמא אדם אשר נפול ברחוב ללא כל סיבה לא יהיה זכאי לפיצוי מהעירייה אך אם נפגע עקב מדרכה שקועה, בולטת או כל פגם אחר במדרכה שגרם לנפילה הרי שהוא יהיה זכאי להגיש התביעה כנגד העירייה ולקבל פיצוח בהתאם להיקף נזקיו.

מאמר זה נכתב על ידי חיים הקמן עורך דין נזיקין