עורך דין תאונת עבודה

עורך דין תאונת עבודה

עובדים רבים מנסים לבצע את עבודתם ונפגעים בתאונת עבודה במהלך ביצועה עבודתם ואף בצורה קשה. 

חוק הביטוח הלאומי מגדיר מתי פגיעה בעבודה עשויה להיות מוכרת כתאונת עבודה ואילו פיצויים ניתן יהיה לקבל בעקבות תאונה זו.

היכרות מעמיקה עם סעיפי החוק חשובה ביותר היות הגשת תביעה מאפשרת במקרים מסוימים קבלת פיצויים על רקע אובדן כושר עבודה והפעלת ביטוח אובדן כושר עבודה בתוך פוליסות ביטוח מנהלים וקרנות פנסיה. 

הסוגיה המשמעותית ביותר היא האם במקרה של תאונת עבודה ניתן להגיש תביעה גם כנגד המעסיק? 

עורך דין חיים הקמן חושף שנים רבות את האפשרות שרוב הנפגעים בתאונת עבודה לא יודעים ,ודואג להם לפיצוי נוסף לפיצוי שמתקבל מביטוח לאומי.

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה מוגדרת כתאונה שאירעה בזמן העבודה ובעקבות העבודה, בין אם קרתה במקום העבודה פיסית ובין בדרך אליך ובחזרה ממנה. תאונת עבודה כוללת מגוון רחב של מקרים, לדוגמא: אדם שקיבל מחמאה מהמעביד ועקב כך התרגש ונגרם לו אירוע לבבי, המקרה הוכר כתאונת עבודה.

רוב המקרים התאונות מתרחשות במהלך ביצוע העבודה, כאשר הם מנסים לבצע את עבודתם לשביעות רצונו של המעסיק.

התאונות מתרחשות עקב הרמת משאות כבדים, החלקה, נפילה ובעוד דרכים רבות ומגוונות.

 

מהו הצעד הראשון במקרה של תאונה בעבודה?

הדבר הראשון שצריך לעשות כאשר עולה חשש לתאונת עבודה הוא לבחון את מאפייני המקרה ולבדוק מה קובע החוק. הדבר השני הוא לפנות אל עורך דין שמתמחה בתאונות עבודה ולהתייעץ איתו. הדבר השלישי הוא להגיש תביעה בצורה מסודרת, מה גם שניתן לבחון אפשרויות למימוש זכאות ישירות מול המוסד לביטוח לאומי.

עו"ד חיים הקמן

תאונת עבודה בדרך לעבודה ומקרים נוספים שכדאי להכיר

ראשית, החוק קובע שכל עובד שנפגע בתאונה תוך כדי העבודה – לרבות בזמן העבודה ו/או במקום העבודה – ועקב העבודה היא תאונת עבודה. שנית, החוק גם מכיל מקרים שבהם עובד נפגע כאשר הוא היה בדרך לעבודה מהבית ובחזרה, או אפילו ממקום עבודה אחד לשני. אם יש ספקות לגבי הגדרת תאונת עבודה בנסיבות כאלה, אפשר להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה ולבחון את הזכאות לפיצויים.

האמת היא שהעניין של תאונת עבודה בדרך לעבודה מורכב מכפי שאפשר להבין מלשון החוק. באופן עקרוני, תאונה שאירעה בדרכו של המבוטח לעבודה ובחזרה ממנה עשויה
להיחשב כתאונת עבודה – אך אם למבוטח הייתה למשל הפסקה ארוכה או אם הוא סטה מהדרך הרגילה שלא לצרכי עבודה, הזכאות מתבטלת.

מצד שני, יש נסיבות שקבועות בחוק שבהן העובד סוטה מהדרך הרגילה שלו והפגיעה עדיין תיחשב כתאונת עבודה: אם הוא סטה מדרכו כדי להתפלל תפילת בוקר בבית כנסת שאליו הוא רגיל או אם הוא סטה מהדרך לעבודה לצורך ליווי ילדים לגן, למעון או לכל מקום אחר שמאושר בתקנות הביטוח הלאומי. מנגד, התאונה לא תיחשב באף מצב כתאונת עבודה אם בזמן התאונה המבוטח פועל ברשלנות.

במילים אחרות, הסוגיה של תאונת עבודה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה דורשת מעורבות של עורך דין מקצועי ומיומן. בעזרת מעורבות עורך הדין אפשר לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק כיצד החוק התייחס לנסיבות בפסקי דין קודמים.

  1. ראשית יש לעדכן את המעסיק כי התרחשה תאונה, יש לוודא כי הוא ממלא טופס של ביטוח לאומי שמספרו ב.ל. 250, בו הוא מציין בדיוק כיצד התרחשה התאונה ולציין את כל האיברים שנפגעו בתאונה.
  2. יש לפנות מוקדם ככל הניתן לקבלת טיפול רפואי, יש לציין גם בפני הרופא כיצד התרחשה התאונה. פניה לקבלת טיפול רפואי מוקדם ובסמוך לאחר תאונת עבודה גם תמנע מחברת הביטוח או המוסד לביטוח לאומי לטעון כי הנזק הגופני התרחש בפער הזמנים בין אירוע התאונה ולבין הפניה לרופא, אם חלף זמן רב.
  3. יש לאסוף פרטי עדים לתאונה, יתכן ותזדקק שמסרו עדות כי התאונה ארעה ובדיוק לפי גרסתך.
  4. במידה והנפגע לא מסוגל לעבוד תקופה ממושכת יש לפנות לרופא תעסוקתי שיאשר כי הנפגע לא מסוגל לעבוד או לעבוד במגבלות של שעות או סוג עבודה, אין להפסיק לעבוד ללא אישור.

האם קיים הבדל בין שכיר לעצמאי כשמדובר על תאונת עבודה?

יש כמובן עוד מקרים שבהם ניתן להגיש תביעת תאונת עבודה לפי חוק תאונת עבודה של ביטוח לאומי. כך לדוגמא תביעות רבות של תאונת עבודה עצמאי או שכיר מוגשות כאשר עובד מנסה להציל גוף או רכוש אך נפגע במהלך הניסיון, ובמקרים שבהם עובד נפגע בעת העבודה אך לא עקב העבודה – כי אדם אחר פגע בחפץ שנמצא במקום העבודה או בסמוך אליו. לשם השוואה, קיימים מקרים שבהם אפשר לזהות הבדלים בין תאונת עבודה עצמאי ושכיר. רק עובד שכיר לדוגמא יכול לדרוש פיצויים על תאונת עבודה כאשר הוא נפגע בעת הפסקה במקום שמוסכם עם המעסיק (בתנאי שלא שהה בו יותר מ-3 שעות) ורק עובד שכיר שחבר בוועד העובדים ונפגע בעת מילוי התפקיד, בדרך לתפקיד או בחזרה ממנו רשאי להצהיר על כך כתאונת עבודה. מה עושה עו"ד דיני עבודה? עורך דין לענייני עבודה מטפל במגוון רחב של נושאים ואחראי בין היתר על התחום של תאונת עבודה ביטוח לאומי וכספי פיצויים. במקביל, זהו עורך הדין שאיתו כדאי להתייעץ אם רוצים להגיש תביעה בגין פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה פרטית – בין אם בביטוח המנהלים או בקרן הפנסיה. במקרים אלו, עורך דין תאונות עבודה בוחן לעומק את הנסיבות משתמש בפסקי דין תקדימיים על מנת לשער מה יהיו סיכויי ההצלחה של הלקוח שלו בתביעה.

מלבד האמור לעיל, עורך דין יכול לבדוק לגבי תאונת עבודה מי משלם ומהם הפיצויים שאותם כדאי לדרוש. חוק תאונת עבודה מורכב מכפי שנהוג לחשוב והפסיקה עצמה משתנה לעיתים קרובות, אז לכן תביעה בגין אובדן תאונת עבודה בתקופה מסוימת עלולה לאבד מהרלוונטיות שלה בתקופה אחרת.

לסיכום, תאונות עבודה הן נושא רחב וקריטי עבור עובדים עצמאיים ושכירים. את הנושא הזה מומלץ לבחון מול עורך דין מיד כאשר מתעורר חשש לתאונת עבודה לצורך מימוש זכויות.

עורך דין תאונת עבודה יבטיח קבלת פיצוי כספי משמעותי בנוסף לפיצוי שמתקבל מהמוסד לביטוח לאומי.

נפגעתם בתאונת עבודה? אל תוותרו על זכויותיכם! פנו עוד היום לעורך דין שעוסק בתחום – פגישת היעוץ איננה כרוכה בתשלום.

עורך דין תאונות עבודה המדריך המלא לנפגע.

עורך דין תאונת עבודה מטפל עבור נפגע בתאונת עבודה בקבלת פיצוי כספי מ-3 מקורות שונים.

נפגע בעבודה תביעה לביטוח לאומי 

חובה להגיש תביעה לביטוח לאומי במקרה של תאונה בעבודה למיצוי זכויות – תחילה יש להגיש תביעה לדמי פגיעה לה 3 מטרות

 המטרה הראשונה היא שביטוח לאומי יכיר בתאונה כתאונת עבודה, לעיתים דרושה הוכחה כי אכן התרחשה תאונה, ברוב המקרים לא צפויה בעיה בעניין זה.

המטרה השנייה להכיר בכמה שיותר אברים שנפגעו בתאונה – במידה והנפגע לא התלונן על פגיעה באיבר מסוים ישר לאחר קרות התאונה לא יוכר במסגרת התביעה לדמי פגיעה וניתן להגיש ערר על קביעת הביטוח הלאומי על היקף הפגיעה, הכי פשוט זה להתלונן על כל האברים שנפגעו ולא להזניח הטיפול בהם.

המטרה השלישית היא תשלום עבור ימי היעדרות – דמי פגיעה אשר משולמים עד לתקופה של 90 ימים בכפוף להגשת תעודות אי כושר לנפגע בעבודה אותם ניתן לקבל בקופ"ח. 

לאחר שהסתיימה תקופת דמי הפגיעה ניתן להגיש תביעה לקביעת נכות, גם נכות זמנית וגם קבועה אשר מעניקה פיצוי כספי בהתאם לגובה הנכות, בגין נכויות זמניות לאחר תאונת העבודה, נכות קבועה מעל 9% מזכה במענק ונכות בשיעור 20% כבר מעניקה קבצת חודשית בגין הפגיעה בתאונת העבודה.

במידה ואותו נפגע בתאונת עבודה לא שב לעבוד לאחר 90 ימים ונקבעה לו נכות בגין התאונה גם אם רק נכות זמנית הוא זכאי להגיש תביעה לנכה נזקק אשר מעניקה תשלום שכר מלא לתקופה שלא עובד בעקבות התאונה.

יש עוד אפשרות לתביעות מול ביטוח לאומי לאחר תאונת עבודה אך חשוב לבצע פעולות אלה בצורה נבונה על מנת להבטיח מיצוי זכויותיכם.

תביעת פוליסות פרטיות לאחר תאונת עבודה 

במידה ואותו נפגע בתאונת עבודה רכש עבורו פוליסות פרטיות אובדן כושר עבודה או תאונות אישיו הוא יכול להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח ולקבל פיצוי כספי נכבד, בגין שבר, אחוזי נכות, תקופת אי כושר לעבוד ועוד.

תביעה נגד המעסיק לאחר תאונת עבודה

 תביעה נגד המעסיק בדרך כלל תהיה התביעה עם סכום הפיצוי הגדול ביותר, אך כאן בניגוד לתביעות הקודמות צריך להוכיח רשלנות של המעסיק שלא סיפק סביבת עבודה בטוחה או לא הדריך אודות שיטות עבודה בטוחות.

במרבית המקרים התביעה תוגד כנגד חברת הביטוח של המעסיק שנקראת פוליסת ביטוח חובת מעבידים.

עורך דין תאונת עבודה יסייע לכם לקבל את מלוא הפיצוי הכספי לו אתם זכאיים.

יש לבצע מספר פעולות על מנת להבטיח קבלת פיצוי כגון: לדווח למעסיק שקרתה תאונה, לגשת לקבל טיפול רפואי בסמוך לאירוע התאונה, לדאוג לרשום פרטי עדים לתאונת העבודה.

פעולות אלה יבטיחו קבלת פיצוי גבוה לאחר תאונת עבודה.