נפגע בתאונת החלקה על הקרח

ילדים רבים מבלים באטרקציות שונות באופן פרטי ודרך פעילויות בית הספר.
למקום הבילוי אחריות לספק מקום בטוח, גם לבית הספר האחריות לבחירת מקום פעילות בטוח ותקין ולהשגיח על התלמידים.

פסק דין בבית המשפט

לאחרונה ניתן פסק דין על ידי השופטת רנה הירש במקרה בו נפגע תלמיד אשר לא רצה להשתתף בפעילות החלקה על הקרח היות ולא היה מיומן. המורה שכנעה אותו להחליק ובשלב מסוים אחת המורות ביקשה לצלם אותו יחד עם תלמיד נוסף אשר זז לפתע וגרם לתובע להחליק ולהיפגע מהסכין ההחלקה שנמצאת בתחתית הנעל.

בית המשפט הטיל אחריות על כל המעורבים המקרה

(א) מקום הפעילות (ב) עיריית בת ים (ג)משרד החינוך.

א. מקום הפעילות התרשל כלפי התובע בכך שלא דאג להדרכה נאותה קל וחומר כאשר המדובר בביקור ראשון במתחם החלקה יש להסביר למבקרים כיצד לנהוג במקום וממה להיזהר.
ב. עיריית בת ים היא זו שהעסיקה את המורים שלא קיומו את חוזר מנכ"ל לפיו יש להציב 2 משגיחים לכל 20 תלמידים.
ג. משרד החינוך לא וידא שהנהלים מיושמים.
בעקבות התאונה לתובע נותרה נכות בשיעור 10% והתובע פוצה בסך של 362,618 ₪.
בנוסף לתביעה מול הגורם המזיק כל תלמיד מגיל 3-18 מבוטח בביטוח תאונות תלמידים אשר חל גם מעבר לשעות הלימודים ואף בחופשות וסופי שבוע, הנפגע זכאי לפיצוי מכח פוליסה זו ללא קשר לתביעה הנזיקית.

פיצוי כספי לנפגע

מקרים בהם נפגע אדם במהלך פעילות ספורטיבית וכחלק מהסיכון הטבעי איננו מהווה עלית תביעה אך יש לבחון האם הייתה התרשלות לדוגמא: בפעילות החלקה על הקרח של אדם בוגר, יתכן כי נפל ונפגע עקב צפיפות חריגה של מבקרים באתר או עקב נעלי החלקה שאינם תקינות ועוד גורמים רבים אחרים.

כאמור, במקרים בהם נפגע אדם בוגר הוא היה זכאי לקבל פיצוי כספי, רק אם יוכיח כי גורם כלשהו התרשל כלפיו, אדם בוגר איננו מבוטח בביטוח תאונות תלמידים אך במקרים רבים נערכה עבורו ביטוח תאונות אישיות והוא יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי בהתאם לתנאיי הפוליסה וללא קשר לשאלת האשמה וגם אם לא הייתה כל התרשלות.

במקרים רבים הנפגעים אינם מודעים לזכויותיהם ומוותרים על קבלת פיצוי, חשוב לדעת כי כמעט בכל מקרה בו נפגע אדם בתאונה הוא יקבל פיצוי כספי נכבד.

תשלום הפיצוי הינו במטרה להשיב המצב לקדמותו לדוגמא פיצוי בגין החודשים בהן לא עבד עקב התאונה, תשלום עבור העסקת עזרה, תרופות, טיפולים רפואיים, כאב וסבל.

במידה ובעקבות התאונה לנפגע תיקבע נכות לצמיתה הוא יהיה זכאי לפיצוי משמעותי גם בגין נזקיו העתידיים ויהיה זכאי לפיצוי בגובה מאות אלפי שקלים בהתאם לשיעור נכותו, גילו וגובה שכרו.